Trápíte se a neumíte si věřit? Máte občas problém s prosazením svého názoru nebo si nejste jista v partnerském vztahu? Za vše může sebevědomí a my vám poradíme, jak si jej zvýšit.
Sebevědomí je jeden z nejdůležitějších faktorů, jak sama se sebou jednat. Samozřejmě je rozdíl mezi arogancí a sebedůvěrou, ale zdravé sebevědomí nám může velmi pomoct a udělat z nás i lepšího člověka. Budeme si jistí nejen v našem osobním životě, ale třeba také v tom pracovním. Budeme lepšími partnery, lepšími matkami i dcerami a profesní výkonnost půjde nahoru. Vaši přátelé a spolupracovníci s vámi budou rádi trávit svůj volný čas a budou k vám vzhlížet jako ke člověku, ke kterému si můžou přijít pro radu nebo se zasmát nad historkou z práce.
Jak sebevědomí dosáhnout? Máme pro vás pár tipů!
Prodejte své přednosti
Víte, že máte krásné oči nebo jste zatraceně dobrá v kontingenčních tabulkách a Excelu? Je jedno, zda se jedná o fyzické přednosti nebo o pracovní úspěchy. Soustřeďte se na to, co umíte, co máte a co chcete vyzařovat. Pokud dáte důraz právě na tyto dovednosti, budete se cítit pohodlně, protože na sto procent víte, že právě tohle umíte. A stejně tak to budou vnímat lidé okolo vás!
Uvědomte si a přiznejte své nedostatky
Jako opak k předchozímu bodu pak platí právě tento. Je nesmírně důležité si uvědomit, v které oblasti máte mezery a kde byste mohla svůj výkon zlepšit. Nemyslíme tím, že byste měla být dokonalá a snažit se umět všechno, to naopak. Uvědoměním svých slabých míst se budete moci zaměřit na situace, kdy se těmto oblastem budete moci vyhnout a jak v takových chvílích jednat. Pokud se navíc jedná o dovednost, která se dá naučit, celkem snadno si můžete osvojit určité základy, jak se s takovou problematikou popasovat.
Kritiku neberte vážně
Konstruktivní a odůvodněná kritika je určitě skvělou zpětnou vazbou na vaší práci a může vám jen pomoct. Taková ale není útočná a nesnaží se vás znemožnit. Pokud jste narazila na někoho, kdo se za každou cenu snaží ztrapnit vaší osobu a jeho připomínky nedávají smysl, vůbec se jím nezaobírejte. Ukažte, že jste nad věcí a nic takového vás nemůže rozhodit. Naopak – ukážete, že jste silnější osobnost a umíte se popasovat i s nepříjemnou situací s nadhledem.
Skoncujte se závistí
Závist není dobrá vlastnost a vy byste ji v sobě neměla pěstovat. Ano, musíme uznat, že vaší kolegyni to dnes opravdu sluší a ta práce pro šéfa se jí fakt povedla. Místo závisti se ale podívejte spíše na to, proč jí se úkol povedl, co konkrétně udělala dobře a inspirujte se! Pokud ji navíc pochválíte, jak ji ta nová sukně sedí, určitě navážete lepší pracovní vztahy a budete mít příjemnější profesní prostředí.
Naučte se říkat ne
To, že občas lidem okolo sebe řeknete ne, neznamená, že jste neschopná nebo že na daný úkol nestačíte. Jen jednoduše víte, že to například není práce pro vás nebo není možné v současné chvíli tohoto cíle dosáhnout. Nebojte se, že byste tím nějak zdiskreditovala svoji osobu a šéf vám napříště už nevěřil. Naopak si bude vážit toho, že se umíte postavit za svůj názor a umíte odhadnout své síly a časové možnosti.
Máte ještě nějaké tipy a triky, jak na zvýšení sebevědomí? Podělte se v diskuzi pod článkem!