Asertivní komunikace je základem fungujících vztahů. Ne vždy se nám ale daří tuto úlohu plnit s nadhledem.
Asertivní komunikaci je třeba uplatňovat nejen v práci, ale také ve vztazích a v běžných životních situacích. Díky ní snadněji dosáhnete svých cílů, a to nejlépe bez použití manipulace. Existuje mnoho technik, které jsou vyvinuty pro správnou asertivní komunikaci.
Technika asertivní ne
Tuto techniku zajisté využijí mnozí z vás, kteří mají v této problematice mezery. Někdo vás o něco požádá a vy to prostě uděláte. Neumíte říkat ne. Technika asertivní ne spočívá v tom, že kdykoli budete požádáni o něco, co nechcete udělat, sdělíte dotyčnému pouhé ne. Bez jakýhkoliv výmluv, omluv a okolků.
Míst a situací pro trénink je mnoho, stačí se projít centrem města. Pochybní pouliční prodejci parfémů, ještě pochybnější poskytovatelé půjček a všemožných zázračných tarifů na volání nebo jen prostí bezdomovci žádající o pár drobných. Ti všichni vás zajisté asertivní ne snadno naučí.
Technika porouchaná gramodeska
Tato technika spočívá ve stálém opakování informace nebo žádosti druhé osobě, která vám nechce vyhovět. Reklamace všemožných výrobků je skvělým příkladem. Jdete do obchodu a chcete například vrátit obuv. Jenže prodavačka vaší žádost zamítne a začne vám sdělovat spousty důvodů, proč vám obuv nepřijme.
Tady přichází technika porouchané gramodesky. Nic nevysvětlujte, neberte si osobně případné prodavaččiny urážky a opět sdělte jednoduše vaši žádost o reklamaci. Pokud prodavačka stále odmítá, zkoušejte to dále, stejnou technikou, případně si nechte zavolat vedoucího. Díky této technice se naučíte zůstat klidní, nehledě na to, co dotyčný říká a mnohem snáž dosáhnete vašeho cíle. Tak hodně zdaru a trpělivosti!