Pokud patříte mezi milovníky divadla, je pro vás Mezinárodní den divadla jako stvořený. A jak lépe ho strávit než zhlédnutím nějakého představení? Jestliže však nemůžete divadlo navštívit, nechte se jím okouzlit ve filmovém provedení.
Ústřední dvojice příběhu Romeo a Julie nebyli milenci pouze na plátně, ale i ve skutečnosti. Zdroj: Paramount
Amadeus
Jejich společná vášeň z nich udělala rivaly. Na vrcholu může být totiž jen jeden…
Píše se rok 1781 a Antonio Saliery (F. Murray Abraham) na dvoře Josefa II. působí jako hlavní skladatel. Užívá si chvíle slávy, ale pouze do okamžiku, než přijede bohem obdarovaný Mozart (Tom Hulce), načež se Saliery stává pouhým stínem jeho geniality. S tím však není ochoten se smířit a ovládnutý závistí hodlá Mozarta nadobro smést ze světa hudební scény, přičemž neváhá užít veškeré možné prostředky.
Zdroj: Magic Box
Amadeus je mistrovské dílo Miloše Formana, které vykresluje strhující podívanou ve světě hudby, v němž se Salieryho talent střetává s Mozartovou genialitou. Ruku k dílu svým scénářem přidal i Peter Shaffer, jenž se nechal inspirovat divadelní hrou, která měla premiéru 2. ledna 1979 v Londýně.
Kletba zlatého květu
Tahle zlatá chryzantéma tě ochrání… Nebo naopak zpečetí tvůj osud?
Phoenix (Li Gong) je ženou vládce dynastie Tang, která má však poměr se svým nevlastním synem. Jenže císař se o jejich vztahu dozví a spalován touhou po odplatě jí začne do léku přimíchávat jed. Zoufalá Phoenix se rozhodne tomu všemu učinit přítrž. Oba své syny tak postaví před tu nejděsivější volbu – buď zradit milovanou matku a ženu, nebo se postavit otci a dopustit se tak nejzávažnějšího zločinu vůbec.
Zdroj: H.C.E.
Čínská kinematografie vytáhla ze své pozlacené šperkovnice dobře propracovaných kulis třpytivý diamant plný barev, jehož námět vychází z divadelní hry Lej-jü. Režisér Yimou Zhang si dal na vizuální stránce filmu opravdu záležet, i kostýmy byly dobově věrné – herci na sobě nosili až šest vrstev oblečení, které někdy vážilo dokonce i přes 40 kilo.
Blízko od sebe
Neexistuje vhodnější příležitost ke praní špinavého prádla než poslední rozloučení se členem rodiny.
Rodina Westenových je po dlouhé době opět pospolu, a to když se chystá vyprovodit svého zesnulého otce na jeho poslední cestu. Jeho žena Violet (Meryl Streep) přesto prahne po boji a s potěšením rozpoutává hádku se svými dcerami, přičemž ony samy mají svých starostí nad hlavu. Jedné se totiž hroutí manželství, druhá se zasnoubila s parchantem a třetí se snaží ututlat poměr se svým bratrancem.
Zdroj: Bontonfilm CZ
Snímek je psychologické drama natočené podle divadelního scénáře Tracyho Lettse, v němž se velmi odráží dětství samotného autora, neboť při jejím psaní převážně vycházel ze svých vlastních zkušeností. Kupříkladu Violet měla představovat jeho babičku, která byla na prášcích závislá přes patnáct let.
Noc na Karlštejně
Každý příkaz se dá šikovně obejít. Daniela Kolářová a Jana Brejchová nám ukážou, jak na to.
„Na hrad Karlštejn nesmí žádná žena!“ Tak zní přísný zákaz Karla IV., jenž dal hrad zbudovat. Toto nařízení však velmi trápí jeho ženu, královnu Elišku Pomořanskou, která by ráda věděla, co se za zdmi tohoto hradu odehrává. A není sama, podobný problém má i Alena, jež je zasnoubena se členem hradní gardy. Nakonec je stesk a hrdost přemůže a, aniž by o sobě věděly, vydávají se v přestrojení na hrad.
Zdroj: Bonton
Lyrický muzikál představuje klasiku mezi českými filmy, jehož některé písničky doslova zlidověly. Předlohou pro film byla stejnojmenná divadelní hra Jaroslava Vrchlického a jejího zpracování se ujal režisér Podskalský. Nicméně nejedná se o první verzi, již dříve se tématu zhostili režiséři Olaf Larus a František Filip.
Romeo a Julie
Já k tomu lásku, k němuž mít odpor mám! Byl příliš záhy spatřen, pozdě znám. Neblaze ve mně narodil se cit. Co ráda mám, to mám si ošklivit.
Ona pro něj přestavuje chodící hvězdu na zemi, on pro ni celý svět. Stačil jim jediný pohled a vzplál mezi nimi vášnivý plamen lásky. Naneštěstí jejich rody k sobě chovají hlubokou nenávist a jejich spory nabudou takových rozměrů, že pouze ve smrti naleznou milenci místo, kde by spolu mohli být navždy. A bohužel teprve po ztrátě svých drahých dětí si oba rody konečně podají ruku na usmířenou.
Zdroj: Paramount Pictures
Nejslavnějšího milostného příběhu se zhostilo již mnoho režisérů, ale verze Franca Zeffirelliho z roku 1968 patří k těm nejpovedenějším a nejpopulárnějším z nich. Na autentičnosti mu také přidává to, že se v rolích Rome a Julie objevují skutečně mladí představitelé, jako tomu bylo i v původní Shakespearově hře.
Cyrano z Bergeracu
Nezáleží na pohledné tváři, nýbrž na krásné duši . Škoda jen, že k prozření došlo příliš pozdě…
Cyrano (Gérard Depardieu) je odvážný ve všech směrech kromě jednoho – nedokáže Roxaně vyznat lásku, a to nejen kvůli svému velkému nosu, ale i proto, že je zamilovaná do Christiana, který po ní také touží. Jenže co se týče umění vyjadřovat se, je Christian bezbranný, a tak s ním Cyrano uzavře dohodu. Aby mohl být své milé nablízku, píše jí milostné dopisy podepsané Christianovým jménem.
Zdroj: Centre National de la Cinématographie
Jedna se o nádhernou filmovou adaptaci divadelního dramatu od francouzského spisovatele Edmonda Rostanda. Světově proslulé drama ve verších je charakteristické historickým obdobím 17. století Francie a jeho hlavní postava je volně inspirovaná spisovatelem Hectorem-Savinienem de Cyranem.
Lekce neslušného chování
Chceš-li zapadnout, musíš se zapojit do hry. Co když si tam ale někdo přidá pár svých vlastních pravidel?
Do anglického sídla přijde dopis, z něhož se rodině Whittakerových zatmí před očima. Jejich John se vrací domů, ale ne sám – veze si s sebou svou novou ženu. Jenže pobyt na úzkoprsém venkově představuje pro moderní Laritu (Jessica Biel) muka, zvlášť když jí ho neustále znepříjemňuje její tchýně. Avšak Larita se nenechá zahnat do kouta a svým důvtipem ještě pěkně zahraje Johnově matce na nervy.
Zdroj: Intersonic
Film Lekce neslušného chování je dokonalým ztělesněním žabomyších válek plných vtipných intrik s nádechem perfektně zapadajícího anglického humoru. Nicméně nejedná se o jeho první zpracování, tato divadelní hra Noëla Cowarda byla již dříve natočena režisérem Alfredem Hitchcockem, a to v roce 1928.