Menu
WomanOnly
Apetit

Víte, jak by měla vypadat správná obsluha v restauraci? Rozpoznejte profesionála!

Redakce

Redakce

20. 2. 2018

Špatná obsluha dokáže zcela zkazit dojem z dobrého jídla i příjemného prostředí restaurace. Zásadní vliv na to, jak se v restauraci budete cítit, má právě personál. Pojďme si společně projít pravidla, kterými by se měl řídit každý číšník, nejen ten, jenž obsluhuje v lepším podniku.

Uvítací rituál při příchodu hosta do restaurace

Prostředí restaurace by mělo být čisté a příjemné. Pokud hraje hudba, neměla by být příliš hlasitá, aby hosty nerušila. Příbory a sklenice musí být dokonale čisté a vyleštěné, slánka a pepřenka doplněny. Personál by měl věnovat pozornost nejen příjemnému vystupování, ale také upravenému zevnějšku a čistotě pracovní uniformy. Tím vysílá k hostům jasný signál o tom, jaký vládne pořádek v kuchyni a zázemí restaurace. Pro případ nehody má obsluha s sebou náhradní oblečení. Dobrý dojem udělá i čerstvá řezaná květina na stole.

Do restaurace vstupuje první muž, až po něm žena. Obsluha zdraví hosta jako první. Pozdrav by měl být hlasitý, srozumitelný a doprovázený úsměvem. Číšník nabídne pomoc s výběrem vhodného stolu a hosty usadí. První jde obsluha následovaná ženou, po ní muž. Pokud personál restaurace ke stolu neuvádí, jde žena za mužovými zády. První komunikace by měla navodit příjemnou atmosféru a vzájemnou důvěru. Když číšník mluví s hostem, dívá se mu zpříma do očí.

Objednávka jídla

Jídelní lístek je předkládán otevřený z pravé strany. Odloženým zavřeným jídelním lístkem dává host najevo, že má vybráno. Vždy si objednává první žena, nebo muž objedná pro ženu sám, ale vyřkne její objednávku jako první.

Jak správně držet příbor. Přinášíme návod podle pravidel etikety

Od číšníka se očekává, že v případě jakéhokoli dotazu prokáže perfektní znalost jídelního a nápojového lístku. Měl by mít povědomí o původu surovin, technologickém postupu přípravy a chuti pokrmů i jaké obsahují alergeny. Na základě správně položených doplňujících otázek musí umět poradit a doporučit zákazníkovi vhodné varianty menu splňující jeho představy.

Samotná obsluha a pravidlo pravé strany

Během obsluhování se vše děje zprava. Když číšník přináší jídlo, můžete se lehce naklonit nalevo, aby se mu jídlo lépe podávalo. Talíř pokládá před hosta tak, aby maso bylo dole, přílohy nahoře. Zprava se také odklízí špinavé nádobí, přináší a nalévá pití. Nápoje se pokládají k pravé ruce, znak na sklenici směrem k hostovi. Číšník naplní sklenku přibližně ze dvou třetin a láhev odloží mírně vpravo za sklenici, etiketou opět směrem k zákazníkovi.

Stejně jako u objednávání platí i zde pravidlo, že jídlo nebo nápoj dostane první žena, až po ní muž. Pokud u stolu sedí více lidí, hostitel dostane jídlo poslední, i kdyby se jednalo o ženu. Při servírování talíře před hosta by měl číšník říci: „Prosím.“ Celou společnost u stolu číšník obsluhuje najednou, nesmí se stát, že by někdo dostal jídlo později. Po obsloužení všech se ujistí, zda je vše v pořádku, jestli někomu něco nechybí, a popřeje dobrou chuť. Během jídla by číšník hosta neměl rušit.

Po přinesení jídla muž počká, až dáma začne jíst. Žena vždy jí první. Jinak platí pravidlo, že začíná jíst společensky významnější člověk.

Empatie a pozornost ze strany číšníka

Vše má svůj čas. To se týká jak podávání jídla a nápojů, tak i komunikace se stolovníky. Nemá smysl nabízet dezert ihned poté, co host dojí pekáč žeber. Číšník by měl správně odhadnout situaci. Nechat hosta odpočinout je stejně důležité, jako ho nenechat čekat příliš dlouho. Zákazník ocení, když si nemusí o nic říkat a vše přijde ve správnou chvíli, ať už se jedná o dezertní vidličku, cukr ke kávě, dolití vody či vína.

Můžeme s dietou do restaurace? Jakým jídlům se vyhnout

Během celé návštěvy restaurace je číšník pozorný a nenápadně sleduje, zda hostům něco nechybí. V případě potřeby přistupuje ke stolu se slovy: „Je všechno v pořádku? Máte další přání?“

Zdvořilá a spisovná mluva

Číšník musí být za všech okolností slušný, nemluvit sprostě a snažit se vyjít hostům vstříc. Je neslušné poslouchat rozhovor u stolu, nebo na něj dokonce reagovat a podsouvat hostům svůj názor na probírané téma. Úroveň obsluhy poznáme i podle toho, jak často používá slova „děkuji“ a „prosím“. Neurvale působí věta: „Tak co to bude?“ V nejlepší pořádku je naopak: „Máte přání? Co vám můžeme nabídnout?“ Po sklizení ze stolu je vhodné se hosta zeptat, zda byl s jídlem spokojen.

Případná reklamace

Host má nárok být profesionálně obsloužen, dostat to, co si objednal, v odpovídající kvalitě, teplotě, množství a přiměřeném čase. V opačném případě má právo na řádnou reklamaci, kterou řeší po prvním ochutnání nebo době, kdy měl být proveden servis. Reklamovat řízek, který jste již snědli, jednoduše nelze. Nebojte se ozvat, pokud něco není dle vašich představ. Pokud obsluha hosta polije, musí uvést jeho oděv do přijatelného stavu, popřípadě uhradit způsobenou škodu.

Jak říct ne aneb komunikujte asertivně doma i v práci

Placení

Když budete chtít platit, obsluha by měla vždy odpovědět: „Ano, prosím.“ Účet se poté snaží přinést co nejdříve. Nepsaným pravidlem je, že spropitné by mělo činit 10 % celkové útraty. V některých zemích ho host při placení dostane už započítané na účtence.

Rozloučení při odchodu hosta z restaurace

Samozřejmostí je nenucené rozloučení s hostem větami: „Děkujeme za návštěvu, rádi vás opět uvidíme. Přejeme hezký den.“ Když personál navíc pomůže hostovi s oblečením nebo ho osobně vyprovodí a otevře mu dveře, host získá pocit výjimečnosti. A příště jistě ocení, že se o něj obsluha starala i po zaplacení.

Všichni se určitě shodneme, že práce číšníka není vůbec snadná. Rozhodně není vhodná pro každého. Číšník musí být rychlý, pohotový, za všech okolností zdvořilý gentleman a profesionál. Provozovatelé restaurací si uvědomují, že negativní zkušenost je sdílena více než pozitivní. Najít schopného a spolehlivého číšníka je pro ně mnohdy nesnadný úkol. Když ho ovšem najdou, o to více si ho cení.

Napište nám do komentářů, jak jste spokojeni s obsluhou v českých restauracích vy. Je něco, co vás dokáže rozčílit natolik, že se podniku příště raději vyhnete obloukem? Kde jste naopak byli překvapeni skvělým servisem a rádi se tam vracíte?

Ohodnoťte tento článek:
4,3
Diskutovat

Úplňky

Právě čtete

Víte, jak by měla vypadat správná obsluha v restauraci? Rozpoznejte profesionála!